Πλάσμα Πλούσιο σε Αιμοπετάλια (PRP) για την  Οστεοαρθρίτιδα του Γόνατος

Τι είναι η Οστεοαρθρίτιδα του Γόνατος;
Η οστεοαρθρίτιδα του γόνατος αποτελεί εκφυλιστική πάθηση της άρθρωσης που χαρακτηρίζεται από τη φθορά του χόνδρου των αρθρώσεων μεταξύ των οστών του μηριαίου, της κνήμης και της επιγονατίδας. Το γόνατο αποτελεί την πιο συχνή άρθρωση που προσβάλλεται από οστεοαρθρίτιδα η οποία αποδίδεται σε διαφορετικούς μηχανικούς, κυτταρικούς και βιοχημικούς μηχανισμούς Επειδή ο αρθρικός χόνδρος στερείται αγγείων και νεύρων όταν φθείρεται δεν έχει ικανοποιητική δυνατότητα ανάπλασης με αποτέλεσμα οι φθορές του να γίνονται χρόνιες.

Η πάθηση αυτή αποτελεί σημαντική αιτία πόνου, δυσλειτουργίας του κάτω άκρου και κακής ποιότητας ζωής. Ανάλογα με το στάδιο της πάθησης αναπτύσσονται οστεόφυτα και υποχόνδριες κύστεις ενώ συχνότερη είναι η στένωση του έσω μεσαρθρίου διαστήματος σε σχέση με το έξω. Σε προχωρημένες περιπτώσεις η ανατομική του κάτω άκρου διαταράσσεται και το γόνατο παραμορφώνεται. Η άρθρωση του γόνατος είναι δύσκαμπτη και ο ασθενής στην αρχή μπορεί να πονάει στο ανεβοκατέβασμα της σκάλας ή στη βάδιση ενώ σε προχωρημένες καταστάσεις πονάει ακόμη και στην ηρεμία και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Σε ποιες περιπτώσεις Οστεοαρθρίτιδας του Γόνατος συστήνεται η θεραπεία με πλάσμα πλούσιο σε αιμοπετάλια ή PRP (Plalet Rich Plasma);
Η θεραπεία αυτή είναι ιδιαίτερα  αποτελεσματική  στην Οατεοαρθρίτιδα του Γόνατος με ήπιες και μέτριες βλάβες οι οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν συντηρητικά και δεν απαιτούν χειρουργείο.

ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΥΤΕΣ Η ΕΝΔΟΑΡΘΡΙΚΗ ΕΓΧΥΣΗ PRP ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΛΟΓΗΣ.

Εντούτοις ακόμη και σε περιπτώσεις προχωρημένης οστεοαρθρίτιδας μπορεί να προσφέρει ανακούφιση από τον πόνο και βελτίωση της λειτουργικότητας του γόνατος και κατά συνέπεια της ποιότητας ζωής του ασθενούς.

Με ποιους μηχανισμούς δρα η θεραπεία με το Πλάσμα Πλούσιο σε Αιμοπετάλια (PRP) στην Οστεοαρθρίτιδα του Γόνατος;
Τα αιμοπετάλια αποτελούν φυσιολογικό συστατικό του αίματος και χαρακτηρίζονται από την σημαντική ιδιότητά της συμμετοχής στο μηχανισμό της αιμόστασης και της δημιουργία του θρόμβου.

Τα αιμοπετάλια όμως διαθέτουν επίσης και ένα σημαντικό αριθμό αυξητικών παραγόντων, όπως ο ινσουλινοειδής αυξητικός παράγοντας (IGF-1), ο ενδοθηλιακός αυξητικός παράγοντας των αγγείων και ο βασικός αυξητικός παράγοντας των ινοβλαστών (b-FGF). Οι παράγοντες αυτοί είναι μικρά πεπτίδια που συνδέονται με υποδοχείς της κυτταρικής μεμβράνης και δρουν μέσω μιας σειράς βιολογικών μηχανισμών, όπως η αγγειογένεση, η επιθηλιοποίηση και η παραγωγή κολλαγόνου. Με αυτό τον τρόπο διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία της επούλωσης του χόνδρου της άρθρωσης του γόνατος που έχει υποστεί κάποια βλάβη.

Η θεραπεία με PRP είναι σχετικά απλή και είναι ασφαλής διαδικασία.
1.Περιλαμβάνει τη λήψη ποσότητας μερικών κυβικών εκατοστών αίματος από τον ασθενή.

2.Το αίμα στη συνέχεια φυγοκεντρείται για μερικά λεπτά.

3.Tο πλάσμα που λαμβάνεται με αυτή τη διαδικασία περιέχει συγκέντρωση αιμοπεταλίων αυξημένη κατά 3-5 φορές σε σχέση με το φυσιολογικό αίμα. Περιέχει επίσης αυξημένη ποσότητα αυτόλογων αυξητικών παραγόντων με σημαντικές επουλωτικές ιδιότητες.

4.Η φωτόλυση του φυγοκεντρημένου αίματος στη συνέχεια, θεωρείται επίσης ότι αυξάνει τις επουλωτικές ιδιότητες του PRP ενεργοποιώντας κύτταρα που καταστέλλουν την φλεγμονή στην περιοχή που πάσχει.

5.Το φυγοκεντρημένο αίμα τέλος, με αυστηρά άσηπτες συνθήκες εισάγεται με ένεση στην πάσχουσα περιοχή, π.χ. στον τένοντα ή στην άρθρωση.

Η θεραπεία χρειάζεται επανάληψη;
Η θεραπεία μπορεί να επαναληφθεί αλλά συνήθως απαιτούνται λίγες επαναλήψεις, συνήθως 2 ή 3 θεραπείες είναι αρκετές, αφού η θεραπευτική δράση της μεθόδου είναι παρατεταμένη.

Έχει παρενέργειες το PRP;
Παρενέργειες από την εφαρμογή της μεθόδου, εφόσον τηρηθούν οι κανόνες ασηψίας πρακτικά δεν υπάρχουν. Επειδή το αίμα που φυγοκεντρείται προέρχεται από τον ίδιο τον ασθενή δεν υπάρχει ο κίνδυνος αλλεργικής αντίδρασης ή μετάδοσης ασθενειών.

Ποιες είναι οι αντενδείξεις της μεθόδου της έγχυσης του Πλάσματος Πλούσιου σε Αιμοπετάλια;
Η μέθοδος δεν εφαρμόζεται όταν υπάρχει παρουσία μικροβιακής επιμόλυνση του γόνατος, και ο ασθενής λαμβάνει αντιπηκτική αγωγή ή έχει διαταραχές της πηκτικότητας του αίματος.

Καλό είναι να αποφεύγεται η λήψη αντιφλεγμονωδών φαρμάκων για τις επόμενες από την εφαρμογή της μεθόδου μέρες ή και λίγες εβδομάδες, αφού θεωρείται ότι μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το θεραπευτικό αποτέλεσμα.

Αντώνιος Αγγουλές
Χειρουργός Ορθοπαιδικός